Afspraak maken
  070-3175296        

Wapen uzelf tegen de herfstdip

03-11-2017

Na de laatste mooie dagen moeten we er uiteindelijk toch nog aan geloven. De herfst is echt begonnen. De dagen worden heel snel korter, kouder, natter en donker. Voor veel mensen aanleiding tot een somber gevoel of een herfstdip. Vecht niet tegen de herfst maar pas uzelf aan!

 

  • Moeite met wakker worden nu het koud en donker is? Koop een wekker die naast geluid ook licht produceert. Zodra uw iris licht vangt wordt het slaapverwekkende hormoon melatoline afgebroken en worden er stoffen geproduceerd waardoor u wakker wordt.

  • Zorg dat u voldoende buiten komt overdag. Maak een wandeling in de lunchpauze en pak vaker de fiets. Zonlicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D in de huid, en dat hebben we nodig voor onze gezondheid. Wanneer u fysiek fitter bent kunt u mentaal ook meer aan. Veel mensen hebben ondanks dat ze voldoende zonlicht pakken toch een vitamine D tekort. Overweeg uw dieet aan te vullen met een supplement. Vitamine D is ook zeer belangrijk voor sterke botten! 

  • Verruil de zomerse salades en vruchten voor stamppot, wild- en stoofpotten. Als u seizoensgroenten eet dan krijgt u de juiste vitamines binnen. Bovendien zijn ze verser, beter van smaak en milieuvriendelijker. Op internet zijn talloze seizoensgroentenkalenders te vinden.

  • De herfst is eigenlijk hét buitensportseizoen bij uitstek. Het wordt niet meer heet en vaak is het ook nog niet winters koud. Tijdens het sporten maken de hersenen endorfine aan. U krijgt hierdoor een energieboost en het werkt tegelijkertijd ontspannend. Let er wel op dat u haalbare sportieve doelen stelt, want teveel willen presteren werkt overbelasting en blessures in de hand. Vraag uw fysiotherapeut om advies!