Afspraak maken
  070-3175296        

Over belasting en overbelasting

02-03-2018

Uit onderzoek blijkt dat pijn en klachten bij bewegen heel veel voorkomen. Wel 4 op de 5 mensen heeft weleens te maken met pijn aan rug, nek en/of schouders.

 

Zo ontstaan klachten en pijn door overbelasting

 

Overbelasting ontstaat op twee manieren:

1.    Meer van je lichaam vragen dan je aan kan.

2.    Bij een verzwakt lichaam toch normale belasting.

 

Twee voorbeelden in je dagelijks leven:

  • Stel je hebt een kantoorbaan en je gaat bijvoorbeeld verhuizen, dan wordt de belasting die je jouw lichaam oplegt veel groter. Jouw lichaam is dat niet gewend. Je kunt dan gemakkelijk ‘overbelast’ raken.
  • Of stel je bent door je enkel gegaan. Je enkel is dan
  • (tijdelijk) minder belastbaar. De ‘normale’ belasting als staan en lopen gaat niet of heel moeilijk. De normale belasting leidt dan tot overbelasting.

 

Overbelasting kun je op twee manieren voorkomen:

1. Belasting verminderen.

2. Belastbaarheid verhogen door je lichaam sterker te maken.

 

In de praktijk blijkt belasting verminderen lastig, zeker als normale belasting als lopen, zitten en staan al teveel is. We zullen je tijdelijk behandelen voor je klachten.

 

Het allerbeste is om jouw belastbaarheid te verhogen met specifieke training. Zo raakt je lichaam niet snel overbelast. Wat voor jou het beste werkt, is maatwerk. Bij de één is dat kracht verbeteren, bij de ander juist de conditie aanpakken.

 

Een gezond lichaam

Alle (pijn) klachten zijn het best uit te leggen met een weegschaal. Bij een goed functionerend lichaam is de weegschaal in balans.

De belasting (dat wat je jouw lichaam oplegt) is in balans met de belastbaarheid (dat wat je lichaam aan kan).