Afspraak maken
  070-3175296        

Beweegaanbevelingen per leeftijdsgroep

23-04-2018

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het grotendeel van de Nederlanders te weinig beweegt. Terwijl we juist dagelijks beweging nodig hebben om goed te kunnen functioneren en gezond te blijven. Zo is er een verband tussen ernstige ziekten, zoals hart– en vaatziekten, diabetes, kanker en te weinig lichaamsbeweging.

 

Er bestaat een aantal internationaal erkende wetenschappelijke normen die bepalen hoeveel u moet bewegen om gezondheidswinst te behalen. Opgelet: voor kinderen en 65-plussers gelden andere normen.

 

We hebben de aanbevelingen per leeftijdsgroep op een rijtje gezet.

 

Leeftijd

Lichaamsbeweging

Peuters & kleuters
1-6 jaar

Minstens drie uur (licht, matig, of intensief) bewegen per dag.

Kinderen & jongeren
6-18 jaar

Minstens 60 minuten matig tot intensief bewegen per dag en bijkomend minstens 3 maal per week specifieke activiteiten om de spieren en botten te versterken.

Volwassenen
19-65 jaar

Keuze uit

o   Minstens 30 minuten matig intensief bewegen per dag

o   OF 10.000 stappen per dag

o   OF minstens 3 keer 20 minuten intensief bewegen per week (fit- of sportnorm)

EN bijkomend minstens 2 maal per week specifieke activiteiten om de spieren en botten te versterken.

Tijdens de zwangerschap blijven deze aanbevelingen geldig, maar afgestemd op de mogelijkheden en de sportprestaties voor de zwangerschap.

Ouderen
65+

Keuze uit:

o   Minstens 30 minuten matig intensief bewegen per dag

o   OF 8000 stappen per dag

o   OF minstens 3 keer 20 minuten intensief bewegen per week (fit- of sportnorm)

EN bijkomend minstens 2 maal per week specifieke activiteiten om de spieren en botten te versterken.

De intensiteit van de activiteit wordt bepaald volgens het subjectief aanvoelen, rekening houdend met functionele beperkingen Om het risico van vallen te verminderen worden evenwichtsoefeningen en spierversterkende weerstandsoefeningen aanbevolen.