Afspraak maken
  070-3175296        

5 fouten die hardlopers blijven maken

29-05-2018

Als het buiten lekker weer is, neemt het aantal hardlopers toe. We zien dat beginners of gevorderde lopers vaak vijf dezelfde fouten blijven maken.

 

1. Geen warming-up

Begin jij altijd meteen te rennen? Niet meer doen! De kans op blessures is veel groter. Begin in ieder geval met vijf minuten stevig wandelen. Beweeg ook je armen zodat je hele lijf lekker warm is voordat je hard gaat lopen.

 

2. Te hard rennen op een goede dag

Iedere hardloper herkent het. Je hebt van die dagen dat het vanzelf lijkt te gaan. In plaats je te houden aan je schema, plak je er nog een paar kilometer bij. Niet doen. Hou je aan je schema en loop niet te hard van stapel. Hierdoor verklein je de kans op blessures en je progressie is beter.

 

3. Negeren van een blessure

Helaas krijgen veel hardlopers te maken met blessures. Van een verstuikte enkel tot -erger - achillespees problemen. Loop niet door. Helpt rust niet? Vraag dan een fysiotherapeut om advies.

 

4. Geen passende schoenen

De lengte én de breedte van je hardloopschoenen zijn belangrijk. Te korte schoenen geven laste bij tenen en nagels. Te smalle schoenen zorgen voor blaren en pijnlijke voeten. Koop schoenen aan het einde van de dag als je voeten al iets uitgezet zijn. Schaf ook meteen (naadloze) hardloopsokken aan.

 

5. Te weinig rust en slaap

Bouw rustig op en neem zeker twee of drie dagen rust tussen twee trainingen zodat je lijf zich voldoende kan herstellen. Je hoeft niet niks te doen die dagen. Train je core of maak een wandeling. Zorg ook voor voldoende nachtrust. Slapen is een belangrijk onderdeel van je trainingsschema. Als je slaapt rust je uit en herstellen je spieren.