Afspraak maken
  070-3175296        

MEER BEWEGEN, MAAR HOE?

24-10-2018

We moeten meer bewegen en onze spieren en botten trainen, zegt de Gezondheidsraad. Maar wat houdt dat in de praktijk nou in?

Volwassenen zouden volgens de nieuwe richtlijnen wekelijks 2,5 uur matig tot zwaar intensief moeten sporten. Ook zouden ze minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. 

Kinderen moeten elke dag een uur aan matig of zwaar intensieve beweging doen. Ook moeten ze drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen.

Voor sommigen lijkt 2,5 uur bewegen misschien veel, maar met iets meer dan 20 minuten per dag ben je er al. Fietsen naar het werk of wandelen in de lunchpauze zetten zoden aan de dijk. Stap een halte eerder uit als je het openbaar vervoer gebruikt en loop dat stuk naar huis. Neem de trap in plaats van de lift of roltrap.

Krachttraining speelt een belangrijke rol. Met krachttraining onderhoud je het spier en beweegapparaat, maar ook gezonde en sterke botten.

Meer bewegen geeft

  • Minder kans op suikerziekte
  • Minder kans op hart- en vaatziekten
  • Minder depressie

Bekijk hier het filmpje over de voordelen van bewegen zoals de NOS eerder dit jaar uitzond.