Afspraak maken
  070-3175296        

Welke tijd is beter voor uw gezondheid

28-10-2018

De wintertijd is een feit! Na jaren van discussiëren lijkt er een einde te komen aan het verzetten van de klok. De Europese Commissie heeft namelijk het plan om een einde te maken aan het halfjaarlijkse verzetten, eind oktober en eind maart. Maar welke tijd moeten we gaan hanteren? Wat is beter voor uw gezondheid?

 

Wintertijd is beter

Het afschaffen van de zomertijd en het hanteren van de wintertijd is beter voor uw gezondheid. Wintertijd is de standaardtijd in Nederland. Als we de zomertijd in de winter zouden aanhouden dan is het in de winter pas rond kwart voor tien licht.

De biologische klok schuift dan naar een later tijdstip. Veel mensen zullen hierdoor later in slaap vallen en op willen staan, maar op werkdagen kan dit vaak niet. Er ontwikkelt een slaaptekort. Een slaaptekort heeft negatieve effecten op de gezondheid, zoals bijvoorbeeld hart- en vaatklachten of diabetes type 2. Uit onderzoek onder middelbare scholieren is ook gebleken dat het een negatief effect heeft op leren en het geheugen.

 

Is het verzetten van de tijd slecht voor mijn biologische klok?

Ja. De biologische klok duurt dagelijks iets langer dan 24 uur. Die klok vertelt u wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer het weer tijd is om op te staan. Zo komt u aan uw optimale slaaptijd. Hij past zichzelf ook aan door licht. Bij het verzetten van uw horloge, is het op andere tijden licht en zo raakt dus de biologische klok verstoord.

 

Wintertijd maakt sommige mensen juist depressief. Is zomertijd voor deze mensen beter?

De dagen zijn in de winter sowieso korter en er kampen inderdaad meer mensen met depressieve klachten of een winterdepressie, maar bij een deel van deze mensen helpt juist licht. Daarom is dat ochtendlicht ook zo belangrijk. Het is ook niet langer of korter licht. Het is alleen op andere tijden licht.

 

Het handhaven van de zomertijd zou indirect obesitas voorkomen. Hoe zit dat?

"Aan beide tijden zitten positieve en negatieve kanten. Maar ook als we de klok niet een uur vooruit zetten eind maart zal het al langer licht zijn. Door de klok niet te verzetten, is er minder kans op een verstoorde nachtrust. Wat ook een risicofactor is voor overgewicht."

 

Wat kunnen mensen doen om te wennen aan wintertijd?

"Het wennen aan de wintertijd kost eigenlijk helemaal geen moeite. De klok gaat een uur achteruit, dus een uurtje langer slapen. Dat gaat bijna vanzelf en uw biologische klok past zich makkelijk aan. In het voorjaar is het veel erger. Dan gaat de klok een uur vooruit en slaapt u een uur korter. Daar heeft u vaak veel meer moeite mee.