Afspraak maken
  070-3175296        

Vijf anti-aging voedingsmiddelen in koude tijden

07-01-2019

Voeding kan een belangrijk geneesmiddel zijn. Belangrijke voedingsstoffen, antioxidanten en vitamines in fruit en groenten kunnen helpen om veroudering te bestrijden. Maar welke groente en fruit passen bij deze koude tijden? Vijf producten die u de komende weken makkelijk kunt integreren in uw dagelijkse voeding.

De druif
Druiven bevatten veel water wat voor de nodige hydratatie zorgt, vezels voor een goede doorvoer en veel vitaminen. De troef van druiven is het gehalte aan antioxidanten, genaamd anthocyanen die vooral in rode druiven zitten.


De appel
Omdat appels overal in overvloed te koop zijn, worden ze wel eens over het hoofd gezien of als tweede keuze beschouwd. Maar appels beschikken over heel wat troeven. Ze zijn rijk aan vitamine C en ook aan appelzuur wat volgens een aantal onderzoeken bijdraagt aan de strijd tegen reumatische aandoeningen.

De sinaasappel
Ook sinaasappels zijn klassiekers. Iedereen weet dat de vruchten veel vitamine C bevatten, net zoals alle citrusvruchten. Maar wie weet dat sinaasappels ook rijk zijn aan hesperidine, een antioxidant die bijzonder goed is voor de gezondheid van de bloedvaten?

De pompoen
Deze groente biedt het grote, maar vaak onbekende voordeel dat ze rijk is aan carotenoïden die overigens ook verantwoordelijk zijn voor de mooie oranje kleur. Het zijn één van de meest doeltreffende antioxidanten. Daarnaast bevat de pompoen ook veel bètacaroteen wat bijdraagt aan de bescherming van het immuunsysteem en een stof die als voorloper dient van vitamine A, die belangrijk is voor de hydratatie van de huid.

De biet
De biet is een van de meest antioxidante groenten. De mooie rode kleur geeft aan hoeveel antioxidanten de groente bevat. Het is ook een van de weinige groenten die betacyanine bevat, een bestanddeel wat volgens een aantal onderzoeken bijdraagt tot de preventie van kanker.

Bron: Sarah Merson. '100 aliments anti-âge', uitgeverij Solar