Afspraak maken
  070-3175296        

Vraag het de fysiotherapeut: ik heb een instabiele rug… en nu?

07-01-2019

Via onze website kwam de volgende vraag binnen. Ik heb rugpijn en sta regelmatig scheef. Mijn collega zei dat ik waarschijnlijk ruginstabiliteit heb. Bestaat dat? Is er iets aan te doen? De fysiotherapeut geeft antwoord.

 

Allereerst: ja ruginstabiliteit bestaat. Het komt het meest voor in de onderrug. Bij instabiliteit worden houding en beweging van de wervelkolom niet meer zo goed ondersteund. Weefselstructuren kunnen dan sneller overbelast raken. Vaak staat u scheef, voelt de rug onzeker aan. U heeft het gevoel ‘er doorheen’ te kunnen gaan. Soms is er sprake van rugpijn. Het goede nieuws: instabiliteit is goed te herstellen.

 

Stabiliteit

Gewricht zijn niets zonder stabiliteit. De wervelkolom bestaat uit vele gewrichten die dus allemaal stabiliteit nodig hebben. Uw lichaam kent grofweg twee soort stabiliteit mechanische en functionele stabiliteit. De mechanische stabiliteit bestaat uit banden, kapsels en tussenwervelschijven.

 

De functionele stabiliteit wordt verzorgd door diepgelegen spieren die op de juiste momenten aanspannen om de wervelkolom stabiel te houden. Dat klinkt eenvoudig, maar is best complex. Er is namelijk niet een rugspier, maar er zijn vele kleinere spieren die allemaal goed met elkaar moeten samen werken. Als de samenwerking goed verloopt, vormen alle rugspieren samen als het ware een soort van korset.

 

Dagelijkse uitdaging

De functionele stabiliteit wordt dagelijks uitgedaagd. Bij zwaar werk, maar vooral ook bij - op het oog - lichtere werkzaamheden zoals zitten. Spieren zijn dan niet zo alert en actief. Zo kan het gebeuren dat u een pen van de grond pakt en plotseling niet meer omhoog komt en soms scheef staat. Er is overigens nog veel onbekendheid bij ruginstabiliteit. Er wordt veel onderzoek naar gedaan.

 

Herstel

De diepgelegen stabiliserende spieren van de wervelkolom dienen getraind te worden om de instabiliteit te voorkomen. De oefeningen die u krijgt zijn in eerste instantie gericht op het aansturen van de spieren. Dit moet u bewust (weer) aanleren en vergt veel concentratie.

 

Onder begeleiding van de fysiotherapeut worden de oefeningen aangeleerd en wordt steeds gecontroleerd of wel de juiste spieren aangespannen worden. Na verloop van tijd zal en door goed trainen zullen spieren weer automatisch en onbewust samen werken bij uw dagelijkse activiteiten. Uw klachten zijn dan verdwenen.

 

TIP bekend met instabiliteit, blijf trainen

Als u bekend met instabiliteit en (rug)klachten is het verstandig om de specifieke krachttraining te blijven doen. Zo behoudt u een goede rugfunctie zonder al teveel hinder.