Afspraak maken
  070-3175296        

FEIT OF FABEL gezond gewicht, bewegen niet belangrijk

19-11-2019

De stelling die voorligt is: met een gezond gewicht, is het niet erg als je minder beweegt. Is dit nu een feit of een fabel. We geven u graag antwoord...

 

Elke dag bewegen is goed. Het verbetert uw gezondheid, verkleint de kans op kanker en helpt uw gewicht op een gezond niveau te houden. Daarnaast heeft bewegen een enorme positieve invloed op hersenactiviteit. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat u bij regelmatig bewegen de eventuele symptomen van Alzheimer met 15 (!) jaar kunt uitstellen.

 

Hormoonspiegel in balans

Hoe kan lichaamsbeweging de kans op kanker verkleinen? Lichaamsbeweging houdt onder andere de hormoonspiegel in balans. Dat is belangrijk, want hoge concentraties van bepaalde hormonen, zoals oestrogeen, kunnen de kans op kanker (onder andere borstkanker) vergroten.

 

Gezond gewicht

Regelmatige lichaamsbeweging, zoals wandelen, helpt je op een gezond gewicht te blijven. Door te bewegen verbrand je namelijk kilocalorieën. Overgewicht vergroot maar liefst de kans op 12 kankersoorten, indirect beschermt lichaamsbeweging dus tegen deze kankersoorten. Daarnaast zal het lichaam gevoeliger blijven voor insuline. Met voldoende bewegen en een gezond gewicht kan 90(!) procent van alle Diabetes Type 2 voorkomen worden.

 

Elke dag minimaal 30 minuten

Het is daarom voor iedereen – dun en dik, jong en oud – belangrijk om voldoende te bewegen. Wij raden volwassenen aan om elke dag minimaal 30 minuten te bewegen. Daaronder verstaan we niet alleen sporten, maar iedere vorm van beweging. Je kunt dit makkelijk verdelen over de dag. Met fietsen naar je werk of naar het station en in de middag nog een rondje wandelen met je collega’s en/of de hond, kom je vaak al een heel eind.

 

Conclusie: Als je een gezond gewicht hebt, is het niet erg als je minder beweegt: FABEL