Afspraak maken
  070-3175296        

5 alternatieve calorieverbranders

29-02-2020

Er zijn ook andere minder voor de handen liggende manieren om extra calorieën te verbranden. We delen 5 alternatieven.

 

1. Lekker lui badderen

Onderzoekers bestudeerden de effecten van verschillende vormen van lichaamsbeweging op diabetes type 2. Een groep proefpersonen fietste een uur lang, een andere groep lag een uur lang in een heet bad. De fietsers verbrandden de meeste calorieën, maar tot hun verbazing zagen de onderzoekers dat een uur in heet water liggen evenveel calorieën kost als een half uur wandelen, namelijk zo’n 140.

 

2. Wriemelen, trommelen en wiebelen

Sommige types kunnen geen seconde stilzitten: ze wriemelen, trommelen met hun vingers, wippen met hun voet en draaien op hun stoel. Onderzoek van endocrinoloog James Levine (Mayo Clinic) kwam tot de conclusie dat ‘zenuwlijders’ wel tot 350 calorieën per dag extra verbruiken. Genoeg om op jaarbasis heel wat kilootjes af te vallen.

 

3. Een kop groene thee

Uit een onderzoek onder Thaise mannen met overgewicht bleek dat mannen die groene thee drinken, gemiddeld 183 meer calorieën verbruiken dan mannen die dat niet doen. Waarschijnlijk is de afslankende werking van het drankje te danken aan de polyfenolen in thee; stofjes die het lichaam helpen vet efficiënt af te breken. Hoeveel thee je daarvoor precies moet drinken is niet duidelijk, maar het Voedingscentrum adviseert drie koppen per dag.

 

4. Zet de verwarming laag

Afslanken door kou te lijden – het kan. Ten eerste zal je lichaam er alles aan doen om je lichaamstemperatuur op peil te houden en dat kost zo’n 15 procent meer energie. Daarvoor hoef je volgens de Universiteit van Maastricht alleen de thermostaat geregeld wat lager te zetten: op 16 à 17 °C. Maar dat is nog niet alles. Als je het constant koud hebt, kweek je meer en actiever bruin vetweefsel. En laat dat nu net het weefsel zijn dat de vetverbranding stimuleert. Uit dieronderzoek blijkt dat muizen met meer bruin vetweefsel slanker zijn dan muizen die vooral wit vetweefsel hebben.

 

5. Poets je huis

Misschien niet zo’n ontspannende manier om calorieën te verbranden, maar wel een effectieve. Stofzuigen, het bed verschonen, ramen lappen, dweilen en de badkamer schrobben… Met al deze huishoudelijke karweitjes verbruik je heel wat calorieën. Bonus: een heerlijk schoon huis.

 

Bron: Gezondheidsnet